16 marraskuuta, 2017

BLACK FRIDAY COMIN' UP...

Black Friday alkaa jo viikon päästä! Mä kokosin alla olevaan kollaasiin muutaman jutun, joiden kohdalla aion pitää silmät auki mahdollisien hyvien alennuksien varalta!
Kuvat: kameran runko | Nikkorin objektiivi | Philipsin kahvinkeitin | leipälautaset
Näistä lähdetään toistaiseksi liikkeelle, aika elektroniikkapainotteista! Innostuin valokuvaamisesta jo aivan ala-asteen alussa ja mulla oli kamera mukana miltei joka paikassa. Oon varmaan ala-asteen loppupuoliskolla saanut mun ensimmäisen järjestelmäkameran, Nikonin legendaarisen D40-mallin. Seuraavan ja nykyisen, Nikonin D90:n sain 15-vuotiaana rippilahjaksi kummeilta. Kamera pelittää vieläkin erinomaisesti näiden vuosien jälkeen, mutta en koe, että se enään riittää minun kuvaustarpeisiini. Nikonin objektiiveja on kerääntynyt jonkun verran, joten olisi loogista ostaa uusi runko, johon samat objektiivit kävisivät.

Valokuvaajaihmiset tietävät 50milliset objektiivit, todella suositussa käytössä monella bloggarillakin. Tämä on myös mun ostoslistalla ja tässä Nikkorin objektiivissa on hinta-laatusuhde loistava jopa normaalihintaisena mun mielestä. Toki pienikin ropo on suuri säästö opiskelijan lompakossa. :D

Automaattisesti sammuva kahvinkeitin!! Mulla on aiemmin sellainen ollutkin, mutta tällä hetkellä käytössä aivan perinteinen, itse pois päältä sammutettava malli. Pelkään aina, että unohdan kahvinkeittimen päälle lähtiessäni johonkin ja koko torppa syttyisi poissaollessa palamaan, eli toisin sanoen tämä automatiikka toisi mulle vaan mielenrauhan. Toinen plussa nimenomaan tuossa Philipsin keittimessä on se, että siinä on termoskannu ja keitetty kahvi pysyy lämpimänä monia tunteja.

Pikkulautasista ja syvistä kulhoista oon huomannut olevan pieni pula! Eihän kaksi ihmistä paljoa keskenään tarvitse, normaaleja ja syviä lautasia löytyy kyllä vieraillekin, mutta onhan se nyt mukavampi lämmittää leivätkin mikrossa(joka saatiin hommattua viikko sitten, 5kk täällä asumisen jälkeen.. :D) siihen tarkoitetuilla lautasilla, noiden IKEAn valtavien ruokalautasten sijasta.


Onko täällä muita Black Fridayn alennushaukkoja, mitä teillä on mielessä viikon päästä etsiä? :)

11 kommenttia:

  1. Hei, mitä järkkäriä suosittelisit ruokakuvaamiseen? Haluaisin panostaa laatuun mutta mitään jättikalloista järkkäriä ei tohtisi hommata. Mitä asioita olisi hyvä huomioida täydelliden kameran ostossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkään en ole ammattilainen, joten vastaan ihan oman mielipiteen pohjalta. :) Itse suosin Nikonin kameroita, tykkään niistä henkilökohtaisesti enemmän kuin Canonin tai Olympuksen järkkäreistä. Kannattaa miettiä omaa budjettia rungon suhteen, että kuinka fiiniä haluaa. Myynnissä olevat D3000-sarjalaiset ovat hyvä peruskameroita normaalilla näytöllä ja wifi-yhteydellä edullisella hinnalla, kun taas D5000-sarjalaisissa alkaa olla kääntyvää kosketusnäytöllistä ominaisuutta. Megapikseleiden määrä pyörii tosi samoissa. Uusimmat kamerat on D7000-sarjaa, mutta ne on valmistettu eri matskusta kuin vanhemmat ja on aika raskaita pelejä. Eli jos haluut ihan peruskameran ilman ylimääräisiä vippaskonsteja, niin luottaisin tohon D3000-sarjaan hyvin mielin :) isossa osassa on kuitenkin objektiivi millä kuvaat, esimerkiksi tuo Nikkorin objektiivi minkä oon laittanut hankintalistalle on hyvä ja halpa(uutena 139€) tarkkoihin kuviin. Sit on vielä esimerkiksi 24mm objektiivia, joka menee vielä tarkemmaksi, mutta kannattaa miettiä miten realistisia ja kokonaisvaltaisia kuvia haluu ottaa. Mainitsen vielä tosta D7000-sarjasta, että ne on valovoimaisesti parhaimpia noista kolmesta mainitusta, mutta erinomaisia kuvia saa miltein millä vain kun on kunnon valaistus ja oikeat lisävarusteet(esim. salama, mulla käytössä Nikonin SB-400). Tähän kysymykseen ei voi vastata lyhyesti eikä suoraan :'D Itse oon harkinnut vahvasti Nikon D5600 -rungon ostamista.

      Poista
    2. Luin näitä kommentteja niin ihan oman koulutuspohjan puolesta mä sanoisin, että kannattaa ottaa vähintään 1,6 kertainen tai täysikennoinen kamera ihan mihin vaan kuvaamiseen -sillä tällöin kamerassa on valovoimaa. Tämä tietenkin näkyy hinnassa, mutta se näkyy myös laadussa. Valmistajalla ei juuri ole väliä, mutta vuoden parhaaksi kameraksi Tekniikan maailman lehdessä on arvosteltu Sony. Joten jos vaihtaisin oman nykyisen järkkärini, joka on canon btw, valitsisin tämän Sonyn vaikka kaikki 3 järjestelmäkameraani on ollut canonin aiemmin.

      Poista
    3. Kiitos Katri!! Sony ei mulla mieleen tullutkaan, varmasti hyviä nekin :) mä yritän vaan opiskelijabudjetissa säästää sen verran itse tällä hetkellä, että ostan uuden rungon mihin nuo aiemmin hankitut objektiivit käy. Täytyy itekin pistää ens kertaa ajatellen toi Sony korvan taakse.

      Poista
    4. Joo, kun kävin Helsingin ytimessä Rajalalla niin sielä myyjäkin sanoi, että moni vanhanlinjan kuvaaja on pistänyt nikonit ja kanonit lihoiksi ja ottanut sonya tilalle. Melko mielenkiintoista nähdä mihin kameratekniikka tulee kehittymään tulevien vuosien aikana.

      Poista
  2. Kiva postaus! :) Tollanen itestään sammuva kahvinkeitin olis mulle kyllä niin tarpeellinen, koska välillä huomaan, että kahvinkeitin on ollut pari tuntia päällä, kun en ole muistanut laittaa sitä pois päältä.. :D

    https://sofiaidaannneli.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Joo, sama ongelma.. Unohtuu liian helposti päälle, kun on ennen tommonen automaattinen käytössä ollut niin tottui liian hyvään :'D

      Poista
  3. Heheh, nyt kun puhuit tosta kamerasta, niin tuli mieleen että vois itsekin yrittää bongata jonkun kivan alennuksesta :) Oon haaveillut omasta järkkäristä jo useamman vuoden, niin voisi pikkuhiljaa olla hyvä hetki hankkia sellainen ihan oikeasti :D

    ♥: Linda/Revontulipalo

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä suosittelen!! :) Mulla Nikonin kamerat sopii parhaiten omaan käteen, oon kokeillut Canonia ja Olympusta mutta niistä en tykännyt käyttöjärjestelmän takia, toki niillä upeita kuvia saa kanssa! Kannattaa Black Fridayna bongailla, saattaa saada oikeesti tosi hyvällä tarjouksella koko setin(runko+objektiivi)!

      Poista
  4. Tosi kivoja juttuja! Tuollainen kahvinkeitin ois kyllä kätevä :) Ite en oo suunnitellu mitään hankkivani Black Fridayn aikana mutta oishan se kiva ostaa jotain halvempaan hintaan!

    VastaaPoista
  5. Myös täällä odotellaan näitä tarjouksia! Vaatekaupoille melkeen turha lähteä tollon, mutta kaikki elektroniikka ja merkkikama kannattaa ostaa tuolloin :)

    Katri / finnlandsnorsk.blogspot.com

    VastaaPoista

Suosituimmat postaukset