25 marraskuuta, 2017

NIKON D5300 + NIKKOR AF-S 50MM 1.8G

Hahaa, moikka kaikki! Osa teistä varmaan muistaakin, kun reilu viikko sitten kirjoittelin Black Friday -postauksen, johon olin tehnyt kollaasin niistä jutuista, mitä mulla olisi mielessä ostaa hyvien alennuksien toivossa! Vanha Nikon D90:kin toimii hyvin, mutta minusta on tullut entistä vaativampi ja  uusien "hifistely"ominaisuuksien myötä päätin päivittää runkoa Nikon D5300:n. Tsekkailin yöllä muun muassa Powerin sivuja, joilta tää kamera myytin aivan muutamassa minuutissa loppuun vuorokauden vaihduttua perjantain puolelle. Nettisivuilla kuitenkin luki, että tätä kameraa löytyy Kouvolan myymälästä ja mä marssin sinne jo heti kymmenen pintoihin aamulla, jolloin liike aukesti. Ihmisiä oli tajuttoman paljon liikenteessä ja mä bongasin kivijalkamyymälästä yhden ainoan kappaleen jäljellä olevaa tän mallin kameraa ja kiikutin paketin äkkiä kassalle. Tässä se on!

Pakko kommentoida kyllä näihin kamerasta otettuihin kuviin, ettei tossa Honor 8:kaan ihan surkee kamera ole kännykän kameraksi.. :D
Mä oon ihan rakastunut tähän! Runko itsessään on huomattavasti kevyempää materiaalia, kuin mun vanhassa Nikonissa. Megapikseleitäkin on kaksinkertainen määrä ja ne tärkeimmät syyt, miksi päädyin juuri tähän malliin:
1) opiskelijabudjetti - hinta jäi Black Fridayn ansiosta alle 500 euron. Katselin myös 7-tonnilaisia, mutta laitetaan sitten seuraavaan kameraan rahaa tarpeen vaatiessa enemmän likoon, kun silloin ollaan todennäköisesti jo työelämässä taas mukana. Tästä 5-tonnilaisesta löytyy kuitenkin kaikki ominaisuudet ja laatu, mitä lähdin kameralta hakemaankin.
2) Kääntyvä näyttö! Voi kuinka tästä olisi ollut niin paljon hyötyä jo niin monessa kuvaustilanteessa! Nyt pääsen ottamaan kaikki hyödyt irti tästä vaikeissakin kuvauskulmissa. Myöskin näytön pintaa on helppo suojata, kun sen saa käännettyä kameraan kohden kiinni eikä naarmuunnu reissussa vahingossakaan.
3) Sisäänrakennettu WiFi- ja GPS-yhteys! Tässä asiassa mä oon superisti mukavuudenhaluinen. Nyt saan kameran oman WiFi:n ja Nikonin oman applikaation välityksellä kuvat suoraan esimerkiksi puhelimeen tai tablettiin, ilman että niitä tarvitsee eriksee siirtää koneen kautta käytellen kaikkia piuhoja.

Nikkorin 50millisestä oon haaveillut jo vuosia! Aina on vaan ollut muuta rahan menoa tai vastaavaa, jonka takia en ole saanut aiemmin aikaisiksi hommattua tätä. Tähän liittyy itseasiassa eiliseltä pieni symppis tarina! Laitoin Nikonin valokuvauskirppis-ryhmään Facebookkiin ilmoituksen, että etsitään käytettyä mutta hyväkuntoista Nikkorin 50mm -objektiivia, josko jollakulla olisi ylimääräisenä pyörimässä nurkissa. Ei mennyt kauaa, kun sain eräältä paikalliselta valokuvaajalta vinkin käydä hakemassa Kouvolan FotoMonza-liikkeestä tämä objektiivi pois! FotoMonzakin olivat lähteneet mukaan Black Fridayhin ja sain 15€ alennusta eikä objektiiville jäänyt hintaa kuin 130 euroa. Kiitin ja kuittasin ostoskassikuvalla vinkkaajaa ja myöhemmin löytyi myös tämän objektiivin alkuperäinen omistaja, joka oli liikkeeseen tämän myynyt! Hän kertoi, ettei tällä objektiivilla ollut paljoa ollut käyttöä hänen kuvauksissaan, joten sain halvemmalla miltei uutta vastaavan pelin!

Tässä muutamat kuvat otettuna sekä päivänvalossa että pilkkopimeässä huoneessa tuon Nikkorin objektiivin kanssa ja oon todella tyytyväinen sekä kameraan että tähän putkeen! En malta odottaaa, että ulkona tulee hyvät säät ja pääsen testaamaan näitä ihan tosissaan. Myös Cocopandalla on ollut tällä viikolla meneillään Black Week ja tilasin myös sieltä paketin, mutta kuulostellaan siitä lisää myöhemmin!

3 kommenttia:

  1. Noi on kyl kivoja! Mulla myös canonille sigman 50 mm f/1.4 joten sillä saa jo aika kivan bokehin. Sille hinta oli tosin +450 euroa joten olisi voinut harkita tuota 1.8 kun siinä ei ole kuin 1.6 ja 1.4 alaspäin, eli näistä kahdesta aukon suuruudesta sai maksaa sen 300 euroa lisää? Vähän ehkä naurettavaa mutta sitä se nyt on :) Koska mulla ei ole täysikennosta kameraa niin tuo etäisyys on todellisesti 70-80 mm joten olisi seuraavana aikeissa ostaa 30 mm tai pannukakku käyttöön :)

    Katri | finnlandsnorsk.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä oon kuullut myös, että Sonyt alkaa olemaan aika kova sana tänäpäivänä! Mä päädyin kuitenkin vielä opiskelijana pitäytymään Nikonissa, koska siihen mulla on kaikenlaisia käypiä objektiivejä jo olemassa :D enemmänhän nuo putket melkein maksaa kuin itse rungot. Mä kattelin kanssa 1.4 aukkoista, mut hyvin pelaa D5300 kimpassa ton 1.8G:nkin kanssa :)

      Poista
  2. Oikein hyvän valinnan kyllä teit!! :) Mulla on itsellä (hetken aikaa vielä!) Nikonin D5000, eli tästä vanhempi versio, itseasiassa aika paljonkin vanhempi versio :D Mutta tosiaan kuitenkin samaa sarjaa, ja oon tykännyt ihan super paljon! Mutta nyt rupeaa papparainen haluamaan jo eläkkeelle, nii siksi on pitänyt alkaa vähän katsella uusia, ja oonkin iskenyt silmäni D7100 versioon. Katsotaan josko saisin sen itselleni jossain kohtaa hankittua! :) BTW sulla on tosi kiva tää blogi! Jään ehdottomasti lukijaksi! <3

    www.hennam.fi

    VastaaPoista

Suosituimmat postaukset